Larko peegel

Pääsesin ehmatusega

Posted on: 20 10 2010

Nii umbes südaöö paiku ilmnes mul südames tõsiseid krampe. Sissehingamine oli raskendatud ja tundsin end täiesti jõuetuks. See läks ruttu mööda ja esialgu arvasin, et nii jääbki. Veerandtund hiljem aga kordus sama atakk.

Arvasin, et oleks parim igaks juhuks kiirabisse pöörduda. Paraku olen juba viis aastat selle üle uhkustanud, et Skype abil ilma moblata hakkama saan. Skypega aga hädakõnesid helistada ei saa. Tunnetasin kerget paanikat.

Siutsusin Twitteris (ja seeläbi Facebookis) SOS-märgistatud abipalve kiirabi kutsuda. Kuna elan liftita majas neljanda korruse peal, panin end hädapärast riidesse ja läksin treppitoa ukse ette istuma lootuses, et äkki keegi möödakäijatest lahkelt kiirabi kutsub. Teiseks põhjuseks see, et olen kuskilt lugenud, et taolises seisundis on värskest õhust kasu.

Nii palju kui meie maja ees tavaliselt tol ajal möödakäijatest just puudust ei olegi,  valitses täna ööl hauavaikus. Hauda ma kartsingi varsti saavat. Mul on üldjuhul vajaduse korral valju hääl, kuid praegu hästi kostvalt appi karjuda ei jaksanud. Pealegi arvasin kasulik olevat jõudu kokku hoida ja elu säilitamisele keskenduda.

Järjekordne puhang tuli ja läks mööda. Siis ma juba püüdsin abikarjeid ilmale saata, kuid endiselt ei suutnud neid hästi kostva häälega edastada. Mitte keegi ei reageerinud, kuigi meie õuest kanduvad vaiksematki häälitsemised on üldjuhul neljandas korruses kuuldavad. Ühel korral nägin kedagi vastasmaja ees jalutavat, mis andis mulle jõudu oma volüümi tõsta. See inimene ei saanud mu abipalvet kuulmata olla kui ta just kurt polnud. Sellegi poolest ei pööranud ta peadki vaid kõndis rahulikult edasi ja kadus kusagile Peetri tänava poole.

Järgmise ataki ajal olin peaaegu kindel, et jäängi sinna oma kodutreppitoa ukse ette surema. Läks aga kurivaim mööda ja veidi hiljem jalutas Pakri tänava suunast kaks vene noormeest. Nemad said mu hädast aru ja helistasid koheselt kiirabisse. Jäid abi saabumiseni mind rahustama ja sõbralikult vestlema. Nende juuresolekul ilmus veel üks tõsine puhang, mille ajal nad mind toetasid ning manitsesid sügavalt sisse hingama.

Head inimesed, sellised. Olen nendele igavesti tänulik. Õnnistagu ja õnnestagu neid jumal kui ta olemas on!

Kiirabi aga vibis ja viibis. Küsisin poistelt kas ta pidi Keilast või koguni Tallinnast tulema. Ei, Paldiski oma oli. Ju neil siis mõni teine väljakutse pidi olema, sest üks ta kust Paldiskist jõuab minu juurde tunduvalt kiiremini kui poole tunniga.

Kohale jõudes oli arst rohkem mu dokumendist kui päästmisest huvitatud. Kamandas pikkali ja käsutas medõe kardiogrammi alustama. Õde oli täitsa umbkeelne; arsti eesti keel oli igatipidi arusaadav, kuigi mitte just elementaarsest sõnavarast parem.

Päris kuidas mul joomisega lood. Tunnistasin ausalt üles, et üleeelmine nädal tervenisti ja pool eelmist sai kõvasti kanget visatud. Eelmise nädala neljapäevast kuni pühapäevani jõin kõigest paar õlut päevas et pead parandada. Selle nädala esmaspäeva ja teisipäeva olen täiesti kaine olnud. Küll aga on esmaspäevast alates gripp küljes.

Arst avaldas arvamust, et pohmakas ju, mitte infarkt ja seda juba enne kardiogrammi valmimist. Sellega aga jõudsin juba pühapäeval ühele poole. Mulle eriti ei meeldi, et mu sõna ise enese kohta ebaviisakal kombel vaidlustatakse. Ise ma ju kõige paremini, tean, kuidas asi tegelikult on ja oma tervisliku seisundi kohta ei tuleks pähegi arstile valetada.

Vaadates kardiogrammi läbi kordas arst, et pohmakas mis pohmakas. Käsutas medõde mulle midagi karvase maitsega arstirohtu suhu pritsima. Seda ma küll pean tunnistama, et selle alla neelamine mu enesetundele väga kiirelt hästi mõjus. Visati autost välja, kästi koju minna ja lasti ruttu jalga.

Kardiogrammi väljaprint on mul siin nina all. Ega ma sellest suurt aru ei saa. Kahtlen aga selleski kas ka arst peale graafikute väga hästi aru sai, mis seal sõnaliselt  kirjas. Arvestades tema eesti keele tasemele ma nimelt hästi ei usu, et tema inglise keele oskustki just kiita oleks.

Lõppjärelduste kokkuvõte koosneb neljast reast:

1120 Sinus tachycardia
4068 Nonspecific Twave abnormality
6220 Possible left atrial enlargement
9140 ** abnormal rhythm ECG **

Ma ei tea, aga oma mitte just viletsaima inglise keele oskuse juures järeldan, et siin viidatakse vähemalt kahele asjaolule, mis annavad alust järeldada, et kõik ei pruugi siiski korras olla. Lisaks on minu arust lõppdiagnoosiks südame rütmihäire. Mulle aga öeldi, et pohmakas, mitte miski muu.

Kiirabiarst on muidugi meditsiinilistes küsimustes minust üle mägede kõrgemal tasemel. Mulle aga tundub, et viisakuses jääb ta mulle kõvasti alla. Võib-olla samuti suhtlemisoskustes. Ma ei ole näiteks sinatamise üle teps mitte pahane, kuid mul endal on raudselt kombeks ennast vanemaid võõraid inimesi esmakohtumisel teietada. Seda eriti kui puutun nendega ametialase tegevuse käigus kokku.

Mul enesel on mõistagi tarvis järeldusi teha. Pikad joomatuurid peavad ära jääma. Mõni õlu mõnu pärast. Nii palju kui ära kulub aga mitte rohkem, öeldi Buratinoski.

Ja ju ma kindluse mõttes  pean endale hädaabivahendiks mõne odava moblatoru muretsema.

9 Vastust to "Pääsesin ehmatusega"

Mine arsti juure, TÄNA!

Ja väldi/vähenda joomisjuttu. Nii, kui arst paneb Sulle külge sildi “joodik”, oled sa omadega perses: enamik arste usub, et joodikutel pole muid probleeme kui joomarlus. Või et joodikutel on maagilised paranemisvõimed. Või et üks joodik vähem poleks üldse halb variant…

See ei tähenda, et alkohol ei võiks olla probleemi taga – peale selle “karvase maitsega” rohu saamist hakkas sul ju parem. Aga lihtsalt arst ei pruugi üldse hakata otsima alternatiivset selgitust.

Kusjuures tekitab mõtte, et hädaabi keskusel võiks mingi skaibi kasutaja ju olla küll. Esiteks ei ole alati võimalik häda korral rääkida, ning saaks jutuakna avada ja kirjutada. Ning teiseks tõesti olukord nagu sul oli- Internet on, kogu maailm nagu oleks, aga kiirabi kutsuda ei saa. Mobiil võib ka lihtsalt “kurat teab kus” kadunud olla parajasti.

Eestis peaks saama 112-le helistada ilma sim-kaardi jmt-ta, seega kui kellelgi sõbral-tuttaval (või endal, varasematest aegadest) vedeleb kuskil vana mobiil, mida ei kasutata, saab hädaabi kutsumiseks seda ka igasuguse liitumise jmt-ta tarvitada. Laetud võiks muidugi olla…

Hei! Palun tee nagu Maret soovitas. Mine arsti juurde. Kui Paldiskis on umbkeelsed, sõida Tallinnasse, näiteks http://www.itk.ee/index.php?page=108 võetakse vastu kõiki (50 kr), iga kell ja iga hädaga.

Tahaks ikka veel sind lugeda.

nt. infarkt hyyab tulles. mu kogemus ytl., et ainult kardioloog kuuleb seda hyyet ja saab sest aru.liigse spetsialiseerumise tõttu teised tohtrid enamasti ei taba ära. kui kiirabiarst ei ole sydamesepetsialist, siis peax tal olema SYDA. ja oskus kahelda.
* EKG ei pruugi vihjata mööda läinud hoole.
*isegi koormustest ei näita alguses.
*EHO laseb aimata. …
niisiis- ikka vaja targa juurde pääseda!

Arsti juurde muidugi, see ei tule kunagi kahjuks.

Mis aga puutub arstide ehk pisut halba suhtumisse napsuvendadesse – eelmisel talvel leidsin Tartus Dorpati kõrval lumehangest ühe härrasmehe. vaakus seal tasakesi. küsisin et kas on paha – jah. kas püsti ei saa ennast ajada (külm ju) – ei saa, valus on rinnus. kas kutsun kiirabi – jah.
Nuh, helistasin, uuriti ja puuriti et kas on ikka tõsine haigushoog, ja kas napsutanud (kodanik: eiei) jne, ütlesin edasi mis kuulsin ja et pole ise õige inimene hindama olukorda. Läks nii, et enne jõudis sündmuskohale politsei – ja nende jaoks oli tegu juba vana tuttavaga, teati lausa nimepidi. kohalik napsuvend. sealtmaalt ma juba lahkusin.

et kui mõelda mida kõike arstid peavad igapäev nägema – lõputud narkomaanide ja napsuvendade hordid – ma ei pane neile tegelikult pahaks ega imesta, et pisutki purjutaja või napsutamise tagajärgedega inimese juttu ei võeta enam puhta kullana. Iseasi muidugi kui palju häid isamaa poegi selle nahka nüüd läinud on, et vale suhtumine med.personali poolt..

Rohkem ei joo! Vähem kah mitte!
Tjah, sellega peab ettevaatlik olema: kui korra arstinduse registrisse satub märge alkoholi tarvitamisest, võivad järgmised selle lugejad noogutada “teadagi” ning võimalik muu tervisehäire põhjus jääda tuvastamata.
Paar nädalat tagasi rääkis üks kunde (Soomes), kuidas peale esimese arsti juures käiku ka kõik ülejäänd seletasid talle, et tal süda vilets (hea rääkida ju pea 80-aastasele mehele sellist juttu: suure tõenäosusega läheb pihta). Seda ei tehtud kuulmagi, et mees teeb IGA PÄEV 3 tundi trenni.
Läks lõpuks USAs arsti juurde, ja seal tuli ta vaevuste tegelik põhjus välja ning sai ka vajalikku abi.
Nii et mõtle, kas tahad ikka USA-sse sõita😛

Südant on ikka võrreldud auto mootoriga, kui on korras, siis nurrub ja vurab edasi. Kuid kui autos kah kasutada valesid kütuseid, koormata ebasobiva sõidustiiliga ilmneb peagi vigu. Mootor köhib ja võib koguni väljasurra. Seega oluline on õigeaegne profülaktika ja pöördumine talle sobivale rezhiimile. Nii et jõudu ja jaksu mootori korrastamisele ja tahame ikka kaua veel nautida sinu kirjutustest.

DoonosuhtlusasjaPaldiskis, apeasi etnd terveolet!!!
73!

Räägi kaasa

Tööalased teenused

RSS Mu värskeimad postitused

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

Rubriigid

Arhiiv

RSS Eestikeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Soome blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Ingliskeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Saksakeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Skandinaavia blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.
