Larko peegel

Ajaloolised sündmused mälu järgi

Posted on: 24 01 2010

Tiia on algatanud meemi, kus tuleb meenutada isikliku tegevust seoses mõningate ajalooliste sündmuste või nendest teada saamisega. Otsustasin ise meenutada enne kui keegi mind meemipulgaga pähe virutab. Ise kedagi ei tülita, kuid üles korjata võib igaüks kes soovib. Nõnda on juba teinudki vähemalt Punane Hanrahan.

Kus ma siis olin, kui

1. esimene inimene astus kuule 21.7. 1969?

See on mul hästi meeles. Kodus olin ja piilusin Armstrongi samme mustvalgel telepildil otsesaates. Kuusammud leidsid kohaliku aja järgi väga varasel homikutunnil aset, kuid ärgatud oli spetsiaalselt neid jõllitama. Juures viibisid mu mõlemad vanemad ja õe ristiema, kes meil külaliseks oli. Nooremad õed magasid kõrvaltubades.

2. John Lennon mõrvati 8.12.1980

Väga selget mälupilti ei ole. Elasin Stockholmis ehk ju ma pidin seda Rootsi Raadio uudistesaatest kuulma kui mitte ei lugenud järgmisel hommikul metroos tööle sõites ajalehest Stockholms Tidning, mis mul tol ajal käis. Muusikast pole kunagi aru saanud, mistõttu sündmus polnud minu jaoks väga vapustav. Beatles ja Lennon olid  mulle muidugi tutavad kui 1960nendate mässuliste noorte eeskujud.

3. toimus Tshernobõli aatomielektrijaamas plahvatus 26.4.1986

Istusin Soome Ajateenijate Liidu kontoris ja olin majanduse aastaaruande koostamisega hõivatud. Uudise kuulsin raadiost, kuid selle tegelik tähtsus avanes mulle alles paar päeva hiljem. Mäletamist mööda viskasin nõukogudevastaselt häälestatud nalja, mis aga mu kommunistist töökaaslasele eriti ei meeldinud.

4. Balti kett 23.8.1989

Sündmusest olin juba eelnevalt teadlik ja pilti sellest vaatasin arvukatest teleuudiste saadetest. Konkreetsest kuupäevast kahjuks midagi erilist ei meenu.

5. Estonia uppus 28.9.1994

Seda kuulsin raadio hommikustest uudistest tooaegse sõbranna juures, kellega käisin. Äratus oli meil varajane, sest tol hommikul pidi ta kella seitsmeks tööle minema. Ega see kohe pähe ei mahtunudki, mis mastaabiga katastroofiga tegemist oli.

6. Diana suri 31.8.1997

Olin pühapäevahommikul kaua ja mõnusalt maganud. Ärgates lülitasin BBC raadiokanali sisse, kus peaminister Tony Blair parasjagu mälestussõnu lausus. Millegipärast oli mu esimene mõte, et parem olnuks magama jäädagi, ehkki see polnuks seda kurba sündmust mõistagi olematuks teinud.

7.saabus aasta 2000

See on mul hästi meeles. Vanaaasta viimase päeva õhtupoolikul maandusin Inglise kanali kaldal reisilaevalt Calais reisisadamasse, kust läksin rongiga otse Prantsusmaa ja Belgia piiril asuvasse Lille linna. Seal õnnestus mul Belgiasse edasi suunduvast viimasest rongist maha jääda, mistõttu võtsin aasta 2000 vastu Lille raudteejaama ooteruumis. Kolekülm oli, kuid õlut, viski ja laevalt ostetud sigareid tarvitades jõudsin peaaegu et talutava tuju juurde.

8. toimus terroriakt World Trade Centerile  11.9.2001

Kuulsin sellest Ameerika Hääle raadiosaatest. Kuna sain aru, et tegemist on käimas oleva sündmuse otseeetris vahendamisega, taipasin televiisori sisse lülitada (kodust veebiühendust mul tookord veel ei olnud). BBC ja CNN kanalitelt jälgisin toimuvat reaalajas nähes ka otsepildis teise lennuki põrkamise WTC pihta. Päris mitu tundi mõtlesin vaikselt mitte midagi asjalikku tegevust ette võtmata, et maailm ei saa enam kunagi seni ära harjutuga sarnane olema. Õigus mul ju oli, kuid seda ei aimanudki, et just nii täielikult õigus.

9. Michael Jackson suri 25.6. 2009

Kes oli Michael Jackson?’ Ilmselt on ta surnud, millest mul muidugi on kahju.

10. milline uudis jäi meelde eilsest päevast või mida tegid eile?

Lõviosa eilsest päevast magasin ja peaaegu et kogu ülejäänud aja tõlketöö kallal rügasin. AK põhisaade sai siiski põgusalt vaadatud ja sealt jäi meelde majandustegelaste ennustus, et hoiuste intressid tänavu eeldatavalt langevad veel praegusestki madalamale. Mõtlesin sellest natukese ja otsustasin, et ikkagi ei lähe oma näppe aktsiaturul põletama vaid hoian vaba raha endiselt Swedbanki ja SEB arvetel eurodes.

Omalt poolt lisan siia veel kaks ajaloolist sündmust.

11. Olof Palme mõrvati 28.2.1986

Sel saatuslikul reedeõhtul oli mul lahkumispidu Kuopios. Palme tapmise ajal olin suure tõenäolisusega lähemate sõbrade ja töökaaslastega saunalaval, igatahes saunaõhtuga mind provintsilinna politruki ametist ära saadeti. Juures viibis ka toonane Helsingis elav naissõber, mistõttu meil ka pärast pidu oli muud targemat teha kui uudiseid vaadata.

Laupäev 1.3.1986 oli mu viimane tööpäev Kuopios. Ka hommikul me uudiseid ei kuulnud, võib-olla seepärast, et läksime mu korterist üsna vara lennujaama vastu võtma Helsingist saabuvat kolleegi, kes oli sel päeval minu korraldatud ürituse külalisesinejaks. Viisime hea kolleegi ühte Kuopio kesklinna hotellisse hommikusöögile, kus see uudis meieni taustal mängivast raadiost lõpuks jõudis. Külaline oli sellest oma autos teel lennujaama kuulnud, kuid ei hakanud seda meile jutustama, kuna arvas, et juba kursis olime.

Palme tapja on teadupärast tänaseni tuvastamata. Stockholmi esimese astme kohus tunnistas omal ajal mõrvas süüdi asotsiaalsete eluviisidega Christer Pettersoni, kes aga teise astme kohtus õigeks mõisteti. Petterson on ise juba ammu surnud. Ma millegipärast ei kipu uskuma, et tema oleks selle veretööga hakkama saanud, kuigi kahtlemata oleks uurijate jaoks mugav olnud ta selle eest vangi saata.

12. John F Kennedy mõrvati 22.11.1963

Seda olen juba pikemalt meenutanud oma ingliskeelses blogis.

6 kommentaari to "Ajaloolised sündmused mälu järgi"

Kennedy ajaks polnud ma veel sündinud ja see on minuni jõudnud must-valgete teleklippide kaudu.

ja Palme mõrv on jätnud mind millegipärast ka nö külmaks. Kuigi mõrvati ju ikkagi meretaguses naabermaas. Mäletan küll uudistes, kuidas seda revolverit jõest otsiti. Oli vist jõest või oli see merest.

Huvitav oli su vastuseid lugeda. 🙂

Ma olen isegi Eisenhoweri ajal elanud, kuid Kennedy oli esimene USA president, keda ma teadma sain ja seda just tema surma tõttu. Meil ju tol ajal ameerika mormoonid allüürilisteks olid ja nende jaoks oli see küllaltki vapustav sündmus.

Palme mõrv oli samuti jalustrabav, sest oli see ju nüüdisaja esimene poliitiline mõrv Põhjamaades. Ise Rootsist naasenuna teadsin, et tema oli seal ühtlasi armastatud ja vihatud, kedagi just külmaks ei jätnud.

Kusjuures… ka minul tuli neid 10 punkti lugedes/kirjutades meelde Palme mõrv.

Larko proovib välja selgitada, ega keegi meist ei olnud… 😀

Lasen hea meelega Rootsi uurijatel oma mõrvalugu ise uurida. Formaalselt pole eeluurimist tänaseni maha kantud ja spetsgrupp on veel olemas, ehkki tunduvalt kärbitud koosseisus ja väiksemate ressurssidega kui veel paarkümmend aastat tagasi. Ei ole mul põhjust kedagi selle sissekande lugejatest mõrtsukaks kuulutada 😛

Väga hea. Hetkeks käis külm jutt südame alt läbi ja käsi haaras reflektoorselt mausri järele, aga nüüd oleme jälle okei.

Räägi kaasa

Tööalased teenused

RSS Mu värskeimad postitused

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

Rubriigid

Arhiiv

RSS Eestikeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Soome blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Ingliskeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Saksakeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Skandinaavia blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.
