Larko peegel

Kes on pildi autor?

Posted on: 16 04 2009

Tekis väikne mõtiskelu autoriõiguste üle. Oletame, et kaks inimest istub Skypes ja peab videovestlust. Üks nendest vajutab nupule “Video call snapshot”. Sellest tekib muidugi foto aga kumb on pildi autor? Kaamera on ühe juures, kuid pilt tekis sellest et teine nupule vajutas.

Veel konkreetsemalt, kes on selle pildi autor?

Kas autor on see, kes kakukaamera Eesti Ornitoloogiaühingu ülesandel üles riputas? Või olen seda mina, kes ma striimingust ekraanikaaberduse tegin? Kas mul üldse oli lubatud ekraanipauku teha? Videostriiming on ju teos seegi. Teisest küljest on fotogi teos ja seda poleks ilma minu tegutsemiseta sündnud.

Kas ma sellega olen milleski süüdi, et teose osast omapäi uue teose reprodutseerimise teel tekitasin? Teisest küljest oleks just see hetk ilma minuta jäädvustamata jäänud. Ja veel, äkki olengi striimingut kui mahukat teost kõigest tsitaadiõiguse raames kasutanud, sest minu foto on ikkagi kogu teosest tillukene osa. Muidugi võib juriiditseda, et päevakohaste uudissündmuste kajastamine on autoriõigustele vaatamata lubatud ja kui kakk kas või pead pöörab, on seegi uudis.

Sellest aga jõuame Skype videokõne juurde otsepidi tagasi. Kui kaks eraisikut kumbki oma kodus viibides videostriimingut läkitab, pole see päevauudise kajastamine. Kumbki on oma striimingu autor aga kes on striimingust tehtud foto autor?

Mitte millestki ma enam aru ei saa. Ainult sellest, et praegusel kujul autoriõiguste kontsept ja selle seadustamine enam reaalelu tingimustele ei vasta.

4 kommentaari to "Kes on pildi autor?"

kaasautorlus. autorite ühendus jms

ei ole küll jurist ja seadusetähte praegu kaevuda ei viitsi ega jaksa, aga põhimõtteliselt ei peaks ju kakukaamerast stoppkaadri võtmine erinema sellest, kui sa võtad stoppkaadri mingist telesaatest või filmist. minu argiloogika ütleb, et pilt kuulub ikka sellele, kelle kaamera seda toodab ja stoppkaader ei ole üldjuhul mingi kolmanda isiku looming. kui sa võtad stoppkaadri õhtusest AKst, siis see on ikkagi stoppkaader õhtusest AKst, mitte mingi sinu tehtud kunstfoto. selle refereerimine, tsiteerimine ja mingis muus kunstiteoses kasutamine on muidugi iseasi.

kakukaamera pilt peaks seega kuuluma ornitoloogiaühingule, millele kuulub kogu kakuprojekt.

kaamera tehniline ülesriputaja ei puutu ka nagu asjasse, fotokaga tehtud pilt ei kuulu ju ka küll kuidagi fotoka tootjale ega müüjale. Elioni vahendatava telepilt ntx ei kuulu ka Elionile.

kui te aga lepite kellegagi kokku, et mingeid tehnilisi vahendeid (siinkohal veebikaamerat) kasutades teete ise mingit kunsti, näiteks teeb üks fotosid, on, taas minu argiloogika järgi, teose looja ikka see, kes neid fotosid teeb. sina oled siis rohkem nagu modell. selle eest võib ju ka raha küsida, aga see ei tee sinust fotode autorit. samuti võid nende piltide avaldamise ära keelata, aga see on jällegi rohkem andmekaitse küsimus.

ma arvan Larko, nüüd on sul siberi tee jalge all 😉

Sääl pidi ilus loodus olema. Järsku näeks lausa kodukakku lives. 🙂

Räägi kaasa

Tööalased teenused

RSS Mu värskeimad postitused

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

Rubriigid

Arhiiv

RSS Eestikeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Soome blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Ingliskeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Saksakeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Skandinaavia blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.
