Larko peegel

Esmakordselt tsenseerisin kommentaari

Posted on: 14 12 2008

Kõigil aastatel ajaveebinduses polnud ma enne eile õhtut ühtegi kommentaari sisu pärast kustutanud. Spämmi eemaldamine ei loe, see kuulubki kustutamisele. Isegi kõige nõmedamad isiklikud rünnakud olen seni nähtavaks jätnud, sest olen seisukohal, et need kahjustavad rohkem kommentaari autorit kui mind. Võib-olla olen oma vastusõnas autorit korrale kutsunud, minu blogi ikkagi. Teinekord aga olen kommentaari lihtsalt ignoreerinud.

Eile õhtul sai siis see vägitükk teoks, et kommentaari kustutasin, kuna arvasin, et selle koht minu blogis ei ole. See oli hästi lühikene avaldus, koosnes ühest saksakeelsest neljasõnalisest lausest. Seal polnud ühtegi teosõna kuid sedagi ohtramalt nimetavaid väljendeid. Kaks nendest olid rahvuse täheldused ja ülejäänud kaks äärmiselt ropud nimetused, mis lauses kumbagi rahvust kirjeldasid.

See kommentaar õnnestus oma banaalsuses korraga kolme põhimõtet rikkuma, mis ma oma blogide kommentaariumitele varem kehtestanud olen. Esiteks olen üsna hiljuti nentinud, et oma blogides ropendan üksnes ma ise. Kommentaaride autoritele pole see lubatud, küll aga võivad nad kontekstisse sobivat mahlakat keelt südame mõnust viljelda.

Teiseks olen kindlal seisukohal, et minu blogides pole lubatud rahvuslikku viha ja vaenu avaldada ega õhutada. Antud kommentaar aga oligi üksnes rahvusliku vihavaenu avaldamise eesmärgil sisestatud. Mingisugust kontekstuaalset kokkupuudet sissekande sisusse ei olnud.

Kolmandaks ei tohi mu blogides isiklikke solvanguid avaldada. Et antud avaldus oli sisestatud kohe pärast asjakohast kommentaari, mille autor sarjatud rahvusest on, tõlgendan ma nõnda, et see oli sama palju tema kui minu isiku vastu suunatud. Võib-olla on see tõlgendus veidi äärmuslik, kuid seal pole suurt vahet, kuna oli kommentaar juba niigi mu virtuaalse elamistoa kodukorraga vastuolus.

Komentaari autorist on mul nii palju teada, et IP-aadressi järgi otsustades viibis ta Eestis, meiliaadress aga oli ru-lõpuga, pseudonüüm oli ingliskeelne ja kommentaar ise, nagu juba öeldud, saksa keeles kirjutatud. Mine ja võta kinni, vaevalt ta eestlane või soomlane siiski on. Igatahes sai WordPressi filtreid vastavalt vajadusele täiendatud, sest see isik pole siia enam teretulnud.

See oli siis kaheksa aasta vältel esimene kord, et ma kommentaari sisu tõttu kustutasin. Mõnel üksikul juhtumil olen enne selgelt seaduse ja hea tava vastaseid väljendeid tähtedega katnud, kuid üldjuhul läheb minu juures nii mõnigi avaldus läbi, mida ükski ajaleht lugejakirja pähe ei trükiks. Muide olen kustutanud vaid spämmi ja mõnikord harva avaliku elu tegelase palvel või omal algatusel kommentaari, kus selgelt on kasutatud autori kohta valeandmeid. Näiteks Riigikogu liikmetel ja ministritel pole tavaliselt kombeks veebikommentaarides blogijaid munniks nimetada.

Natukene kõhklesin, kas see postitus sõnavabaduse rubriigi alla ometi kuulub. Taoliste kommentaaride sisestamine pole nimelt minu arust sõnavabaduse pruukimine vaid selle kuritarvitamine. Nõnda ongi minu jaoks erakordne tsenseerimine tegelikult leidnud aset sõnavabaduse kaitseks, nii jabur kui see ehk ka ei kõlagi.

Ei kavatse ka ühe juhtumi tõttu eelmodereerimist kasutusele võtta. Et ilma selleta kaheksa aastat olen hakkama saanud, saan küll edasigi. Modereerimisest oleks rohkem kahju kui kasu. Kõigepealt oleks see töökas ja tülikas, takistaks vabat arutelut ja kõigetipuks seaks mu enda vastutusele täiendavaid nõudmisi, sest sel juhul oleks ju iga siin ilmunud kommentaar minu poolt heaks kiidetud ja mul oleks raske väita, et pole seda tähele pannud.

Sildid:

8 Vastust to "Esmakordselt tsenseerisin kommentaari"

Larko, võib-olla on su paanika asjatu.
Viimasel ajal tuleb .ru lõpuga aadressidelt väga palju automaagilist spämmi, mis millegipärast kipub väga hästi konteksti sobima.
Mine tea, äkki teeb mõni spämmimootor Elbotiga koostööd? Kuhu kustutatud spämmi link juhatas?

Kust Sa võtad, et ma paanikas oleksin? Ei ole, tahtsin lihtsalt selle harukordse näite puhul ka oma kodukorda tutvustada.

Ma arvan, et see polnud tavaspämm. Polnud näiteks linkigi.

Mulle on ka tuld kommidesse säänest mitte-tavaspämmi. Lihtsalt mingid segased laused.
Õnnex om mul nyit sihandne mõnus vidin nagu WP-SpamFree.

Vabandust, Larko, ma pole kunagi kahelnud, et Sul on olukord kontrolli all🙂
Ma tahtsin lihtsalt öelda, et viimasel ajal on Akismetist väga kavalat spämmi hakanud läbi tulema. Kui viidet pole, siis on vist tõesti tegemist tatipritsimisega.

Võimalik seletus oleks muidugi, et oleksin mingisugustele nasimeelsetele veebiaktivistidele silma satunud. Näiteks Georgia sõja ajal käisid Saksamaa ja Venemaa IP-aadressidega vennad mu ingliskeelses blogis agaralt kommenteerimas. Need polnud kindlasti robod, sest haarasid iga mu vastukommentaarides öeldud sõnast kinni ja tegid oma hea ja parema et asi pahupidi pöörata. Need aga olid siiski formaalselt enam vähem viisakad kommid, erinevalt eilsest.

Akismetile mul etteheiteid ei ole. Kui ta mõne üksiku spämmi läbi laseb, võtab küll õiendamisest õppust ja filtreerib järgmisel korral juba ära.

Minu arust teeb ka Akismet täiesti geniaalset tööd. Aga näiteks paari mu tuttavasse venekeelsesse blogisse tuleb iga päev kolm-neli sellist spämmi, mida peab kaks korda vaatama, enne kui aru saad, et see üldse spämm on. Jooksevad, sunnikud, pealtnäha väga hästi konteksti sisse!

Kuskilt mõne aja eest lugesin, et spämmijäte palgal pidi olema inimesi, kes reaalselt kontekstisse puutuvaid kommentaare tükitööna kirjutavad. Ise pole küll sellise nähtusega kokku puutunud. Ega ma muidugi küll juba kinni püütud spämmi eriti tähelepanelikult ei analüseerigi, ikka neid komme, mis läbi lastud.

[…] on hetkeseisuga täpselt 950 kommentaari, träkbäkid ja pingbäkid kaasa arvatud. Juhtumisi on 950. kommentaar mu enda kirjutatud. See aga ajendas mul kuulutada välja jahi 1000. kommentaari autori […]

Räägi kaasa

Tööalased teenused

RSS Mu värskeimad postitused

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

Rubriigid

Arhiiv

RSS Eestikeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Soome blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Ingliskeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Saksakeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Skandinaavia blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.
