Larko peegel

Inimväärikus ja ühiskonna moraalitunne

Posted on: 24 07 2008

Tasutud trahv

Nagu L@ssie blogi püsilugejad on ehk pannud tähele, olen ma L@ssie kommentaariumis (näiteks siin) viimastel kuudel aegajalt nimetanud juriidilist mõistet “inimväärikuse ja ühiskonna moraalitunde solvamine“. Seda pole ma niisama teinud vaid tahtsin sihilikult vihjata väiksele arusaamatusele, mis mul märtsikuul Tallinnas Põhja Politseiprefektuuriga sel teemal oli. Varasemas blogisissekandes juba mainisin, et mulle mõistetud 600 krooni rahatrahvi olen tasunud, mida kinnitab ka ekraanipilt eelpool. Maksekorraldusele märgistasin peale kohustusliku viitenumbri järgnevat: “Inimväärikuse ja ühiskonna moraalitunde eest ning riigieelarve toetuseks”.

Milles asi? Ühel kaunil märtsikuu hommikul ärgates ühes Tallinna kesklinna majutusasutuses tuvastasin, et hilisõhtune viinaviskamine oli varahommikuseks viinaviskamiseks veninud, mistõttu end eriti soliidseks ei tunnetanud. Ei läinud enesetunne suurt paremaks ka pärast rootsilauas nauditud hommikueinet, mispärast otsustasin oma päevakava Tallinnas tühistada ja koheselt Helsingisse sõita. Arvasin, et pea värske mereõhu mõjul niivõrd paraneks, et suudaksin ilma probleemideta Helsingi Läänesadamast koju sõita.

Paraku sattusin ma teel Reisisadamasse Põhja Politseiprefektuuri patrulli huviorbiidi, ju ma siis veidi tuigerdava sammuga käisin. Püüdsin mundrikandjaid selles veenda, et kuivõrd ma juba niigi olen omal algatusel Eesti Vabariigi territooriumilt lahkumas, pole riigil huvi mind sellest jõuga takistada. Võimuesindajad jäid siiski oma arvamuse juurde ja otsustasid mind kainerisse viia.

See vast jube koht oli! Väikse betoonipõranda peal magas poole tosina jagu erinevates joobeastmetes ja erinevatest rahvustest isikut. Eriti tülikas oli üks noor ja turske venelane, kes ühte kõhnavõitu Madalmaade noormeest pidevalt rusikaga näkku tagus. Kuna too polnud ilmselt suutlik ennast kaitsma, läksin ma talle appi, mispeale venelane muidugi mind lööma hakas. Suutsin siiski tõsisemat laadi vigastusi ennetada.

Nagu sellistes tingimustes kambris kinni istumine poleks karistuseks ise eneses, hakati mind õhtupoolikul väärteo protokolli koostamise eesmärgil üle kuulama. Keeldusin mulle pakutud tõlgi teenuseid kasutamast allkirjastades dokumendi, kus kinnitasin, et valdan eesti keelt väärteomenetluse jaoks piisavas ulatuses. Seejärel edastati mulle alkoholiseaduse paragrahvi 70 alusel süüdistus inimväärikuse ja ühiskonna moraalitunde solvamises:

§ 70. Alkohoolse joogi tarbimise eest avalikus kohas või avalikku kohta joobnud olekus ilmumine

Alkohoolse joogi tarbimise eest tänaval, staadionil, haljasalal, pargis, ühissõidukis või muus avalikus kohas, välja arvatud kohaliku omavalitsuse volikogu õigusaktis ettenähtud juhul või paigas, kus teostatakse alkohoolse joogi jaemüüki kohapeal tarbimiseks, samuti avalikku kohta joobnud olekus ilmumise eest, millega solvatakse inimväärikust ja ühiskondlikku moraalitunnet, – karistatakse rahatrahviga kuni 100 trahviühikut või arestiga.

Pange nüüd tähele, et üksnes joobes viibimine avalikus kohas pole karistatav, sellega peab kaasnema nii inimväärikuse kui ka ühiskonna moraalitunde solvamine. Protokollis põhjendati nimetatud väärtuste rikkumist tõigaga, et tänaval jalutades tuigerdasin. Oma seletuskirjas tunnistasin faktilise asjaolu kuid ei võtnud omaks inimväärikuse solvamist. Suuliselt nentisin ülekuulajale, et selles osas olen hoopis kannatanu arvestades, et mind taolistes tingimustes kinni hoiti, ent see protokolli sisse ei läinud.

Umbes kuu aega hiljem laekus mulle postiga Helsingisse trahviotsus ja tasumise juhised. Igaks juhuks oli see postitempli järgi saadetud täpselt üks päev pärast seda, et otsuse vaidlustamise tähtaeg möödus. Ei teinud sellest suurt lärmi, sest Eesti Vabariigi tänavune riigieelarve jätab teadupärast laekumiste osas üht teist soovida. Toetamaks rahapuuduses vaevlevat riiki otsustasin trahvi ära tasuda.

Vat, selline lugu oli mul Eesti Vabariigi võimudega. Kainerisse paigutamisest saan ma veel kuidagi aru, ent etteheidet inimväärikuse solvamises pean ma isklikuks solvamiseks. Ja kuivõrd putkas kinni istumine juba ise eneses on karistus, võiks selle trahvi ehk seadusest eemaldada nagu on mitmes teiseski riigis tehtud.

7 kommentaari to "Inimväärikus ja ühiskonna moraalitunne"

[…] häbi Iraanile! Mõne päeva eest kurvastasin, et mulle “inimväärikuse ja ühiskonna moraalitunde solvamise” eest 600-kroonine trahvikviitung postkastisse potsatas. Kuigi jään selle juurde, et […]

Need, kes sind kinni pidasid, kainerisse viisid ja pärast üle kuulasid, need ongi MENDID selle kõige otsesemas tähenduses. Mitte politseinikud, mitte inimesed, vaid pesuehtsad mendid.

Kirjeldusele vastu ei vaidle kuid paraku on need mendid formaalselt politseiniku ametiseisundis ja teostavad seadustes ette nähtud võimu, mis siis et sellisel kombel, mis nendele au ei tee.

[…] kaitstagu! Kuid mitte tingimata Pronkssõduri juures. Tean seda isikliku kogemuse alusel, et teatavates politsei käsutuses olevates alla 10-ruudulistes ruumides kaitstakse […]

[…] võiks asja edasigi arendada. Teadupärast saab näiteks rahatrahvi juba praegu veebi teel tasuda. Miks siis mitte võimaldada ka vanglakaristuse kandmist […]

[…] Kõlbab mul selle alusel Swedbankiga arveldada ja oskas Eesti Vabariik mulle selle alusel kevadel travhi teha, ent nüüd on kood hoobiga vigaseks […]

[…] Spetsiifiline elukogemus omalt pool ütleb, et seda paragrahvi kipub politsei joobes isikute kahjuks nõnda tõlgendama, et inimväärikust ja ühiskonna moraalitunnet solvab kas või tuigerdamine. Mitte ei ole vaja tõestada, et joodik viina ise nina alla vedas, rääkimata sellest et võetaks lahkelt arvesse teoreetilist võimalust nagu oleks alkoholi inimesele “tema teadmata” manustatud. Piisab sellest, et oled avalikus kohas purjus ning politsei arvates solvad korraga inimväärikust ja ühiskonna moraalitunnet.  Ilma pikema jututa keeratakse sulle trahv kui koguni aresti ei saadeta. […]

Räägi kaasa

Tööalased teenused

RSS Mu värskeimad postitused

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

Rubriigid

Arhiiv

RSS Eestikeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Soome blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Ingliskeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Saksakeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Skandinaavia blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.
