Larko peegel

Ebanormaalne netisõltuvus

Posted on: 22 07 2008

Eile heideti mulle ette “ebanormaalset netisõltuvust”. Netisõltuvuses kui sellises tuleb isegi nõus olla, sest olen oma eluolu nõnda korraldanud, et veebiühenduse katkestuse puhul jääväd mul igapäevsed tegevused jänni. Ainult et see, kes ette heitis, ei saa ise Internetist mõhkugi aru ega mu arvates järelikult suuda otsustada, milline netisõltuvus on normaalne, milline mitte. Pealegi, kes üldse saab kellegi teise normaalseks või ebanormaalseks kuulutada?

Süüdistuse esitaja jaoks on Internet midagi ebamäärast. Koosneb ta arvutiekraanist, klahvidest ja hiirest ning sellest kahtlasest torust, millega riistapuu ühendatud on. Veebi sisust ja selle kasutamise eesmärkidest ei saa ta üldse aru. E-posti ja veebipangadust teab ja oskab hädavajalikus ulatuses neid kasutadagi, ent muidu on Internet tema jaoks just selline umbkaudne toru, mille veerel tundide kaupa iga päev istuda on “ebanormaalne”.

Mulle on Internet raadio, teleka, telefoni, kino, raamatukogu ja ajalehtede eest. Kõik mu kontaktid ülejäänud maailmaga käivad läbi Interneti. See tähendab, et loen, vaatan ja kuulan uudiseid Internetis, otsin nii praktilist kui ka üldharilikku teavet, suhtlen sõbradega läbi veebi ning leian sealt kõige tarvilikku meelelahutuse nii audio, video kui kirjavormis. Oma arvamustki avaldan veebis, kus on mingigisugune tõenäolisus, et seda loeb keegi, kes vähemalt teemadest aru saab. Ja see kõik peaks siis olema ebanormaalne, kuigi ise olen asjad praktilisuse huvides just nõnda korraldanud.

Et mu elukorraldust nii rängelt maha materdati, küsisin vastu, milline oleks materdaja arvates soovitatav ja “normaalne” eluviis. Ma pidavat suhtlema inimestega näost näkku, mitte Interneti teel. Ei tea kuidas ma näiteks oma Ameerika, Saksamaa ja Prantsusmaa sõbradega näost näkku suhelda saaksin. Kohalikega pole mul tahtmist suhelda, sest naabruskonna elanikel pole midagi öelda, mis mulle huvi pakuks. Mul ka nendele mitte, sest meie huviorbiidid on kardinaalsed erinevad ja see, mida ma öelda saaksin, jääks enamusele naabritest arusaamatuks.

Lisaks pidi normaalse elu juurde käima, et veebitoru juures ei tohi kulutada rohkem aega kui tund või kaks päevas. Kuidas ma sellise ajapiirangu raames saaksin isegi oma 204 Google Readeri uudis- ja blogivoogu läbi vaadata? Rääkimatagi kõigist teistest eelpool nimetatud võrgu pruukimise eesmärkidest.

Ega ma muidugi ennast heidutada ei lase. See on täiesti mu enese asi, kuidas ma oma igapäevaelu korraldan. Ärritab sellegi poolest, et kindlaid ja kriitilisi seisukohti edastab mulle keegi, kes asja absoluutselt ei jaga.

Ma tean inimesi, kes Internetist üldse ei hooli, ent võivad selle eest päeva otsa moblas lobiseda või tundide viisi telekat jõllitada. Kas see on siis kuidagi “normaalsem” eluviis? Netisõltuvus on igatahes ohutum kui näiteks narkosõltuvus, ehkki mitteveebistunud inimese jaoks võib viimane arusaadavam olla.

Kõige rohkem ärritab mind käesoleva loo juures see, kui kerge on seda hukka mõista, millest või kellest ise aru ei saa. Issanda loomaaed on teadupärast kirju ja igaühel meist on oma head ja vead. Kui inimene ise on oma eluga rahul, ei kipu ma talle oma eluviisi kaela ajama. Kas mitte ei võiks meist igaüks sellega piirduda, et hooliks vaid oma asjadest ja jätaks teised rahule, olgu nad kes nad on?

3 kommentaari to "Ebanormaalne netisõltuvus"

Mulle tundub, et viimaste kümne – viieteist aastaga on kadunud mitmete inimeste suhtlusest ära pieteeditunne, lahmitakse kuidas juhtub ja mis sülg suhu toob. See on ääretult kurb ja näitab nende lahmijate madalat hingelist arengutaset 🙂

Üldisel tasemel on Sul kindlasti õigus kuid antud juhul just nii kaugele ulatuvaid järeldusi ei teeks. Lihtsalt on inimesel Interneti osas n.n pime punkt vaateväljas.

[…] pole kauagi kui mind taheti aidata oma elu ümber korraldama. Heatahtliku abistaja arvates peaksin lahti saama harjumustest, millega […]

Räägi kaasa

Tööalased teenused

RSS Mu värskeimad postitused

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

Rubriigid

Arhiiv

RSS Eestikeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Soome blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Ingliskeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Saksakeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Skandinaavia blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.
