Larko peegel

Anonüümsus, sõnavabadus ja privaatsus

Posted on: 9 07 2008

Henn Sarv kirjutab Päevalehes anonüümsusest kui sõnavabaduse ja privaatsuse atribuudist. Ühest küljest saan ma mõttekäigust aru. Teisest küljest on asjas midagi peale selle, mida loos avaldatud.

Selles olen nõus, et anonüümselt veebiväljaannetes sopa pritsimine pole kuigi ilus. Sõnavabadus ei tähenda õigust ilma oma sõnade eest vastutamata kedagi solvata. Aga kas oma arvamust siis sellepärast ei tohi varjunime all viisakalt avaldada? Asi on keskkonnas, kus seda tehakse. Turuplatsi reeglid on ikkagi veidi teistsugused kui kvaliteetse ajalehe omad, (milliseid Eestis küll ei olegi).

Kõrtsides räägitakse hoopis teistsugust juttu kui see, mis leheveergudele trükitakse ja seda kas anonüümselt või äratuntavalt. Asi ongi põhiliselt selles, millised reeglid ja tavad arvamuse avaldamise konkreetses keskkonnas on kujunenud. Ma ei läheks oma arvamusi tutvustama kõrtsis, mille peamised ja sagedaseimad külastajad on skinid. Samuti ei kirjutaks ma Komsomolskaja Pravdas, Spiegelis ehk küll. (Polekski mul sellest kahju kui viimane mult loo telliks ja kinni maksaks, sest raha on mul hädasti vaja juurde saada.)

Selles olen täiesti nõus, et sünnipäevatervituste ja surnuaiapiltide keelustamine on tobedus. Aga kui sünnipäevalaps ei taha, et teda avalikult õnnitletakse? Mullegi eelmise aasta augustikuul päevakohane küsimus, viiekümnene kes ma ju olen. No võta nüüd kinni, kas avalikkuse huvides oleks olnud teada saada, milline mu täpne juubelikuupäev oli, kuna ma niikuinii teadmata kohas viibisin.

Anonüümsust on vaja ka selleks, et teatavaks saaksid sellisedki asjad, mille teadmine on tõepoolest avalikkuse huvides. Siinkohal pean silmas muuhulgas vilepuhujaid, kelle kaitseks on vaja ajakirjanike allikakaitset. Aga kui vilepuhuja otsustab oma olulised andmed näiteks blogis avaldada, peab tal olema õigus sedagi anonüümselt teha.

Laiatarbeliste netikommentaariumite tasemes pole tõesti suurt midagi kiita. Kuidas arvamuste sisu ja anonüümsuse taset reguleeritakse, on iga konkreetse kommentaariumi omaniku otsustada. Nii nagu mina kui oma blogide peremees panen paika, mis siia lisatud kommentaarides korda läheb, otsustab Delfi, Päevalehe, Postimehe jne kommentaariumide reeglid vastava väljaande omanik. Hea tava kujunemises on loomulikult kasutajatel otsustav roll. Kui anonüümseid kommentaare peetakse halvaks tooniks, ei taha sa anonüümselt kommenteerida, sest siis ei võta sind keegi tõsiselt.

Sildid:

Räägi kaasa

Tööalased teenused

RSS Mu värskeimad postitused

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

Rubriigid

Arhiiv

RSS Eestikeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Soome blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Ingliskeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Saksakeelsetes blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.

RSS Skandinaavia blogides

  • Tekkis viga, ilmselt see uudisevoog ei tööta. Proovi hiljem uuesti.
